Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws

1 februari opening Den Haag Centraal

Opening Den Haag Centraal
Geplaatst op

Op 1 februari opent wederom een Nieuw Sleutel Project: Den Haag Centraal. Het station is voorzien van een 22 meter hoog glazen dak, van 120 bij 96 meter, dat wordt gedragen door slechts 8 kolommen. Dat maakt het station overdag licht en open. Ook ’s nachts is het station een baken van licht. Staatsecretaris Sharon Dijksma en burgemeester Van Aartsen verrichten de officiële openingshandeling tussen 12:00 en 13:00 uur, samen met Pier Eringa (ProRail) en Roger van Boxtel (NS) en een nietsvermoedende reiziger. Adviseur Liesbeth Boeter is namens Bureau Spoor­bouwmeester aanwezig.

Den Haag Centraal is het bekendste en grootste kopstation van Nederland. In 2011 startte de grootscheepse verbouwing van het station. Eén van de aanleidingen was het Rijksprogramma Nieuwe Sleutelprojecten ( ): integrale stedenbouwkundige projecten op en rond de stations met aansluiting op het highspeednetwerk van Europa. Met deze nationale projecten hebben de stationsomgevingen een krachtige impuls gekregen voor hun sociaal-economische programma en stedelijke vernieuwing. Zo ook Den Haag Centraal. Uitgangspunten uit het -programma waren: het maken van een aantrekkelijk stedelijke knooppunt, het creëren van een multimodale hub en het verhogen van het comfort in het stations voor de reiziger.

Spoorbouwmeester in Q-team
In het Q-team van de stad, waarin ook de Spoor­bouwmeester zitting heeft, is met name gestuurd op stedenbouwkundige kwaliteit. Stedenbouwkundig is het station zorgvuldig ingepast: het is vierzijdig aan de stad gekoppeld waarbij alle kanten gelijkwaardig zijn behandeld. Het station knoopt de verschillende looproutes aan elkaar via de stationshal en is zo onderdeel van de stad geworden.

Multimodaal knooppunt
Het nieuwe Den Haag Centraal is een multimodaal vervoersknooppunt geworden: alle vervoerssoorten bus, trein en tram komen hier samen. De trams rijden nu boven door de hal, de reiziger ziet letterlijk de aansluitende verbinding voorbij komen. Zoals alle nieuwe ’s is ook Den haag Centraal een multifunctioneel station: alle voorzieningen, van winkels tot kantoren, zijn aanwezig in het station, het gaat om veel meer dan reizen alleen.

Wiebertjes
Benthem Crouwel Architects ontwierp het station, waarbij vooral het glazen dak in het oog springt. Het is een zeer transparante en unieke kap met een wiebervormige constructie: 294 glazen dakdelen bestaande uit 218 'wiebertjes', 58 diamantjes en 18 driehoekjes vormen samen het dak. Het zonlicht schijnt prachtig door het dak en zorgt voor een dynamisch schaduwpatroon op de vloer. Een groot deel van het oorspronkelijke gebouw is overigens hergebruikt dus ook met het oog op duurzaamheid is Den Haag CS een interessant ontwerp: de basis van het gebouw en de maat van de hal blijkt nog steeds goed te zijn na veertig jaar.

Nieuwe outillage
Het comfort op het station worden verder verhoogd door de nieuwe outillage (banken, prullenbakken, reinsinformatiepanelen) op de perrons en in de hal die ontwikkeld is door ProRail i.s.m. Bureau Spoor­bouwmeester. De OV-servicewinkel (met nieuw interieurconcept) heeft een prominente plaats gekregen voor reizigers waardoor de service op het station optimaal is.

Officiële openingshandeling
Tussen de middag, tussen 12.00 en 13.00 uur openen staatssecretaris Dijksma en burgemeester van Aartsen de nieuwe stationshal echt officieel. Iedereen is uitgenodigd om bij dit interactieve deel aanwezig te zijn. Via Twitter @DHNCentraal en Facebook, en via de website www.denhaagnieuwcentraal.nl word je op de hoogte gehouden van alle feestelijke activiteiten. Berichten over de officiële opening zijn van harte welkom! Gebruik daarvoor: #DHCverbindt

 

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank