Overslaan en naar de inhoud gaan
Visie

Het Stationsconcept

Met het Stationsconcept sturen ProRail, NS en Bureau Spoorbouwmeester op de gewenste ervaring, inrichting en uitstraling van stations. Het Stationsconcept is daarmee het vertrekpunt voor alle stationsopgaven: nieuwbouw, verbouw, inrichting en beheer.

In het Stationsconcept staan de wensen en behoeften van de reizigers centraal. Een logische keuze, want voor hen doen we het. Aan de hand van het Stationsconcept willen we het comfort, het gebruiksgemak en het reisplezier van alle reizigers vergroten, en hebben daarbij oog voor andere gebruikers. Zo voelt iedereen zich welkom in het station. 
Het ontwerp en de programmering van het station, de inrichting en hoe voorzieningen zijn vormgegeven: samen zijn zij erop gericht dat reizigers en bezoekers zich snel, gemakkelijk en veilig kunnen bewegen door het station, en dat zij er aangenaam en plezierig kunnen verblijven. 
Het station geeft reizigers vertrouwen, ook in een voor hun nog vreemde omgeving. Stations zijn tot op hoge mate voorspelbaar. Veel elementen zijn op alle stations gelijk en voor iedere reiziger direct herkenbaar. Denk aan de reisinformatie en de bewegwijzering, maar ook aan de wijze waarop vervoerders hun informatie en services aanbieden. Daarnaast is er in stations ruimte voor eigenheid en verrassing, zoals een lokale winkel of tijdelijk evenement. Unieke elementen geven stations een eigen karakter: architectuur of kunst dragen hier onder meer aan bij.

Stationsdomeinen

Alle functies en voorzieningen van een station worden aan de hand van geordend. Deze zijn bruikbaar bij alle ontwerpopgaven op stations. Elk stationsdomein heeft een eigen rol in het bereiken van de gewenste ervaring van reizigers op hun route naar en door het station. We onderscheiden vier : een , een , een en een verblijfdomein. De domeinen worden met elkaar verbonden door de
In het vind je alle noodzakelijke informatie over de reis en de omgeving. Het staat in het teken van snel en gemakkelijk verplaatsen en comfortabel wachten voor vertrek. Het verblijfdomein, niet altijd aanwezig, maakt van het station een bestemming op zich. In het ontmoeten station en omgeving elkaar en kunnen reizigers veilig en makkelijk hun weg vinden van en naar het station en overstappen tussen openbaar, deel- en eigen vervoer.
In sommige stations halteert niet alleen de trein, maar ook de bus, tram of metro. Aan deze multimodale en de eigen en gedeelde van de trein, bus, tram en metro is in het stationsconcept extra aandacht besteedt.
 

Een goed station realiseren we samen

In het komen de belangen en verantwoordelijkheden van veel partijen samen. Maar ook bij bijvoorbeeld multimodale ov-terminals zijn meer partijen betrokken. De opgaven in en rond stations vragen om een integrale aanpak en hechte samenwerking. Stedenbouwkundige en landschappelijke inpassing, inrichting, programmering, architectuur en vormgeving dragen allen bij aan de wijze waarop een station wordt beleefd. Dit kunnen spoor-, openbaar vervoer en alleen samen realiseren. Het Stationsconcept is daarom meer dan een intern beleidsdocument van ProRail, NS en Bureau Spoorbouwmeester. Het is ook een uitnodiging om samen op te trekken. Het Stationsconcept omvat ook handreikingen voor het organiseren van de overstap tussen ov-, deel- en eigen vervoer, en voor de inrichting van de stationsomgeving. Dat maakt het Stationsconcept ook relevant voor partners van ProRail en NS. Samen kunnen we werk maken van toegankelijke, aangename, veilige en vitale stationsgebieden.

Toepassing van het Stationsconcept is altijd maatwerk

Daarom sluit het Stationsconcept af met toepassingsprincipes om te herkennen en bepalen, en voorbeelden van bestaande stations en veelvoorkomende situaties. In het Stationsconcept is ook een overzicht van relevante visiedocumenten en handboeken van Spoorbeeld opgenomen en er wordt verwezen naar beleid en achtergrondinformatie. 

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank