Overslaan en naar de inhoud gaan
Nieuws

Standaardstations

Geplaatst op

NIEUW ONDERZOEK NAAR DE STANDAARDSTATIONS VAN DE STAATSSPOORWEGEN

Van 1860 tot 1873 werkte de Nederlandse Staat aan de aanleg van 800 kilometer spoor. Het aanleggen van een landsdekkend spoorwegnetwerk was een grootse onderneming, waarvoor nieuwe technische inzichten en methodes ontwikkeld werden. Het werken met gestandaardiseerde plattegronden voor alle bouwwerken langs het spoor, inclusief de stationsgebouwen, was een noviteit, al wordt deze minder vaak als zodanig onderkend. Standaardisatie hield het tempo op peil en was goedkoop, maar beantwoordde tevens aan de wens om de uitstraling van de gebouwen langs het spoor te uniformeren. Op een schaal die nog nooit eerder was vertoond verrezen tussen 1860 en 1873 door heel Nederland gebouwen met een herkenbare vormentaal. Het was voor veel mensen de eerste kennismaking met het reizen per spoor.

Van de bijna honderd standaardstations die tussen 1860 en 1873 zijn gebouwd zijn er anno 2013 nog 28 over: de doodgewone standaardstations van toen zijn uitzonderlijk geworden. De negen best bewaarde of exemplarische stations zijn opgenomen in ‘ '. Het zijn de stations in Delden, Dordrecht, Horst-Sevenum, Meppel, Middelburg, Vught, Winschoten, Wolvega en Zwolle.

Lees meer hierover bij Inspiratie.
 

Even geduld aub, u wordt doorgestuurd naar de beeldenbank