Op de historische perronoverkapping van station Leeuwarden is een kunstwerk aangebracht dat niet direct de aandacht van het publiek opeist. Pas bij nader inzien neemt de wachtende reiziger de korte teksten waar. Typograaf en kunstenaar René Knip en dichter Tsead Bruinja kwamen samen tot dit ontwerp. Bruinja schreef korte teksten, overpeinzingen en gesprekjes die reizigers zouden kunnen hebben op het station. Hij stelde ze op in diverse talen: Nederlands, Fries, Stadsfries, Engels en enkele andere vreemde talen. De teksten werden door Knip gevat in groengeverfde metalen letters. Ze staan op kleine staakjes die aan de onderzijde op een horizontale roede bijeen zijn gebracht. De roede is bevestigd op de houten balken van de perronkap. De letters staan vrij van de houten kap en worden aangelicht. ‘Het wachten’ als moment van overdenking is onderwerp van meer ‘spoorse’ kunstwerken. We vinden de thematiek ook terug in de stations van Ommen en Breukelen.
Het werk werd gemaakt in opdracht van ProRail.
René Knip (1963) studeerde aan de kunstacademie AKV|St. Joost. Hij werkte jaren samen met de beroemde typograaf Anthon Beeke. Knip maakt veel grafische ontwerpen in de buitenruimte en als onderdeel van architectuur. Hij ontwierp tal van letters en paste deze toe als bewegwijzering of als onderdeel van een kunstwerk. Hij begeeft zich op het snijvlak van twee- en driedimensionaal werk. Bekend werk van Knip is de belettering van De Kunsthal in Rotterdam en het gemeentehuis in Den Haag. Ook ontwierp hij voor ProRail de entreebalie van Hoofdgebouw III ( ) in Utrecht. Met de letter die hij maakte voor het Concertgebouworkest won Knip een Dutch Design Award.
Tsead Bruinja (1974) studeerde Engels en Fries. Hij schrijft gedichten in het Fries en het Nederlands. Hij is publicist, redacteur, docent en lid van de Commissie Letteren van de Raad voor Cultuur.