Station Den Haag HS werd in 1891 gebouwd in opdracht van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM). Het was het eerste station van Nederland met verhoogde perrons op een perroneiland. Reizigers komen vanaf het straatniveau in de centrale stationshal. Vervolgens kunnen zij via een tunnel de trappen bereiken die leiden naar het bovenliggende perroneiland. Het ontwerp van architect Dirk Margadant is rijk gedecoreerd en bevat veelvuldige kenmerken van het neoclassicisme.
De centrale hal van het station werd in de jaren ’50 rigoureus verbouwd door architect Herman Schelling. Daarbij ging een groot deel van het ontwerp van Margadant verloren. In 1997 werd de hal opnieuw verbouwd. Architect Theo Fikkers gebruikte de originele bestektekeningen van Margadant. De maatvoering en geleding nam hij over. Fikkers vulde dit modern in. Zo werden de lambrisering, de pilasters en de lijsten uitgevoerd in twee tinten roze graniet. Een beeldhouwwerk werd vervangen door lamparmaturen van roestvast staal. Het cassetteplafond werd uitgevoerd als een moderne variant van het oorspronkelijke plafond.
Op de wanden werd een tiendelig tegeltableau van Josephine Sloet aangebracht. Ze vervingen twee tegeltableaus van de Haagse plateelfabriek Rozenburg die daar tot de verbouwing van Schelling hadden gehangen. De originele tegeltableaus representeerden de oude en nieuwe tijd.
Het werk van Sloet bestaat uit tien voorstellingen die alle in eenzelfde kleurpallet zijn geschilderd: oker, blauw, zwart en goudtinten. De abstract aandoende motieven zijn geïnspireerd op elementen uit de natuur. We zien wolken, water, zeedieren en veren. Voor de tableaus maakte ze ook gebruik van boombladeren als motief.
Josephine Sloet maakte het werk in opdracht van NS.
Josephine Sloet (Joséphine Constante Pauline Florence van den Clooster barones Sloet tot Everlo, 1945) studeerde aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam en de Vrije Academie in Den Haag. Ze werkt als schilder, fotograaf, beeldhouwer en tekenaar.