Een nieuw ‘Handboek Groen’
Rijke traditie
Met het Landschapsplan voor het Spoor geven de spoorpartijen richting aan de groenvoorziening bij stations en in de stations- en . De landschappelijke inpassing van stationsgebouwen en railinfrastructuur vormt al veel langer een onderdeel van het werk. Tijdens de uitbreiding van het spoor in Nederland in de tweede helft van de vorige eeuw maakten de landschapsontwerpers van de Nederlandse Spoorwegen inrichtingsplannen waarin met behulp van nieuwe beplantingen de stations en de spoortracés werden verankerd in de omgeving. Vooral het werk van Hein Otto verdient bijzondere vermelding. Zijn plannen en adviezen leidden tot een landschapsarchitectonisch repertoire van hoge kwaliteit.
Aantrekkelijk, klimaatadaptief en biodivers
Het belang van groen bij het spoor neemt toe. “Reizigers waarderen hun station hoger als in een overwegend bebouwde en verharde omgeving met bomen, struiken, hagen en vaste planten een vriendelijke en gezonde uitstraling is gecreëerd” aldus Jacqueline Velzeboer, projectmanager omgeving bij het ProRail Perron Programma. De groene inrichting op en naast het perron moet een aantrekkelijk beeld opleveren voor de reiziger, maar daarbij wordt het sortiment zo gekozen dat het ook een meerwaarde heeft op het gebied van natuur, klimaatadaptatie en het welbevinden van de mens. Inheemse en bloeiende beplanting vormt een habitat en een voedingsbron voor met name insecten, want die vormen de basis voor . Ook kan beplanting iets betekenen voor de klimaatadaptatie door bijvoorbeeld het wegvangen van fijnstof en het beperken van hittestress. Bosch Slabbers Landschapsarchitecten hebben bij de totstandkoming van dit Handboek geadviseerd.
Robuust en levensvatbaar
Bij de selectie van beplanting in het moet rekening gehouden worden met de relatief moeilijke groeiplaatscondities. Met name de beschikbaarheid van voldoende water en de juiste grondsoort en toplaag zijn hier kritisch. Daarnaast zijn spoorveiligheid, beheer en onderhoud belangrijke factoren waarmee rekening gehouden moet worden. “Samen met ProRail en onze adviseurs hebben we gezocht naar een sortiment van planten dat goed gedijt in het veranderende klimaat” aldus Martijn Tellmann, adviseur instandhouding groen bij NS. “Op basis van dit handboek kunnen we heldere afspraken maken over aanleg en beheer”.
Uitnodigend
Het concept voor de (her)inrichting van het groen op de stations is een natuurlijk beeld. Dit betekent dat in principe streekeigen sortiment wordt toegepast. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt ingezet op het creëren van een beeld dat zoveel mogelijk aansluit bij het landschap in de omgeving. “Waar NS en ProRail het groen in eigendom en beheer hebben werken we de komende tijd het Landschapsplan verder uit in verschillende Handboeken, om te beginnen met de spoorbermen”, aldus Luiten. “En als gedeeltelijk of volledig verantwoordelijk zijn voor het groen bij stations of langs het spoor krijgt de uitwerking een inspirerend karakter met aanbevelingen en voorbeelden: een uitnodiging aan gemeenten en terreinbeheerders om ontwerp, inrichting en beheer samen op te pakken met de spoorpartijen. Hier beginnen we met de stationsomgeving”.