Het Handboek , ook bekend als de Toolkit , helpt bij de uniforme toepassing van alle ov-chipkaartvoorzieningen in stations. Hierdoor ontstaat een samenhangend en consistent systeem waarmee de Toolkit op alle stations bijdraagt aan de vindbaarheid, herkenbaarheid en begrijpelijkheid van de ov-chipkaartvoorzieningen.
Reizigers maken gebruik van de ov-chipkaart en andere passagesleutels, zoals de barcode en e-tickets. Diverse middelen op het station helpen de reiziger bij het gebruik hiervan. Deze middelen zijn van belang voor de juiste naar, de juiste en de juiste van de ov-chipkaartvoorzieningen.
De juiste
:
Check-in-check-out-paaltjes, poortjes, overstappunten en kaartautomaten/oplaadpunten staan op logische plekken. Wel kan sprake zijn van complicerende factoren. Zo kunnen meerdere vervoerders gebruikmaken van een station. Ook kunnen stations veel informatieprikkels bevatten of wat minder overzichtelijk zijn door de plaatsing van trappen of wanden. Omwille van het klantgemak en ter bevordering van de doorstroming op het station, wordt de vindbaarheid van de juiste voorzieningen daarom ondersteund door
-elementen. Oftewel, reizigers vinden de weg door de juiste
De juiste
:
Ov-chipkaarthandelingen op stations zijn financiële handelingen; er komt geld op de kaart, of er gaat geld vanaf. Reizigers moeten in één oogopslag kunnen zien dat ze van de juiste voorziening gebruik maken, van de juiste vervoerder en bij de juiste modaliteit (trein, bus, tram en metro). Omwille van het klantgemak, en om de kans op fouten te verkleinen, worden de bestaande en nieuwe ov-chipkaartvoorzieningen uitgerust met
-elementen zoals pictogrammen. Zij verwijzen naar de aanwezigheid, de functie en het gebruik van een voorziening op het station. Oftewel, door gebruik te maken van de juiste
weten reizigers waar ze zijn en wat ze moeten doen.
De juiste
:
Het gebruik van de landelijke ov-chipkaart is gebaseerd op het systeem van in- en uitchecken per vervoerder. Vanwege het klantgemak, en het verkleinen van de kans op fouten, is het belangrijk dat het voor reizigers direct duidelijk is bij welke vervoerder een handeling met de ov-chipkaart wordt verricht. Andersom is het voor de vervoerder essentieel dat de klant betaalt voor de diensten die de reiziger afneemt. Daarom is de ‘
’ met kleur en logo’s noodzakelijk. Oftewel, door het gebruik van de juiste
weten reizigers bij welke vervoerder zij te gast zijn.